Traktor Forum Seznam forumov
 Pogosta vprašanja   Išči   Seznam članov   Skupine uporabnikov   Registriraj se   Tvoj profil   Zasebna sporočila   Prijava 




Cassanijev traktor - predhodnik traktorjev SAME

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Traktor Forum Seznam forumov -> Zgodovina kmetijske mehanizacije
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  

Avtor

Sporočilo

bendher
V.I.P
V.I.P


Pridružen/-a: 07.01. 2006, 23:23
Prispevkov: 39
Kraj: Radenci

PrispevekObjavljeno: 08 Jan 2006 14:48    Naslov sporočila: Cassanijev traktor - predhodnik traktorjev SAME

Odgovori s citatom


V evropskem traktorskem prostoru, posebno na območju Nemčije, Italije, Francije, Madžarske itn., so v dvajsetih in tridesetih letih prejšnjega stoletja kraljevale izvedbe traktorjev z žarilno glavo, ki so se zgledovali po legendarnem Lanz Bulldogu. V ZDA in Angliji so prevladovale izvedbe s štiritaktnimi bencinskimi motorji. Pravo popestritev v traktorski tehniki so pomenile prve izvedbe traktorjev z dizelskimi motorji. ki so se začele pojavljati v dvajsetih letih prejšnjega stoletja v Italiji, Nemčiji in ZDA.

V razvoju traktorske tehnike v prvih desetletjih prejšnjega stoletja je poleg angloameriške in nemške "traktorske šole" pomembno vlogo odigrala tudi italijanska. Francesca Cassanija, ustanovitelja podjetja SAME, uvrščamo med velike inovatorje na področju traktorske tehnike dvajsetega stoletja, v družbo Henryja Forda, Harryja Fergusona, Fritza Huberja (oče legendarnega Lanz Bulldoga), J.I.Case itn.Kot izreden tehnični talent si je iz različnih delov že šestnajstleten izdelal športni avto, za pogon katerega je uporabil trofejni letalski motor iz prve svetovne vojne. V mladostnem obdobju so ga najbolj zanimali motorji z notranjim zgorevanjem in letala; njegovo delo se je pozneje po zaslugi traktorjev obrnilo v drugo smer, vendar ga je zanimanje za motorje, zlasti letalske izvedbe, spremljalo tudi v zrelih letih.

Na področju dizelskih motorjev je Cassani našel veliko izvirnih rešitev. S traktorsko tehniko se je začel ukvarjati konec dvajsetih let in ji ostal zvest prav do konca življenja. Tako je leta 1927 kot dvajsetletnik že izdelal svoj prvi traktor, ki je bil opremljen z dvotaktnim dvovaljnim dizelskim motorjem z močjo 40 KM.

Po mnenju nekaterih italijanskih poznavalcev zgodovine traktorske tehnike je bil Cassani prvi, ki je v Italiji razvil tak traktor, med prvimi pa je bil tudi v evropskem in svetovnem merilu. Deutz je na trgu ponudil svoj traktor z enovaljnim dizelskim motorjem leta 1926, Mercedes leta 1929 traktor s štiritaktnim enovaljnim dizelskim motorjem (pri Mercedesu so razvili dizelski motor za traktorje že leta 1922), ameriški Caterpillar pa je leta 1931 predstavil sodobno različico štiritaktnega večvaljnega dizelskega motorja.

Dizelski motor se je na vozilih oziroma traktorjih pojavil razmeroma pozno (Rudolf Diesel ga je razvil že leta 1893). Do začetka dvajsetih let prejšnjega stoletja je bil zaradi velikosti in mase uporabljen le kot stacionarna izvedba za pogon različnih stacionarnih strojev oziroma ladijske namene. Traktorska tehnika tedanjega časa je bila popolnoma enakopravna avtomobilski oziroma je bila celo vodilna. Prvi dizelski motor je bil vgrajen na tovornjak Benz-MAN že leta 1923, leta 1936 pa je začel Daimler-Benz serijsko proizvodnjo osebnih avtomobilov z dizelskim motorjem.

Pri razvoju svojega traktorja je Cassani naletel na številne težave. Velike mu je povzročal sistem za vbrizg goriva, ki ga je moral razviti in narediti sam (šele leta 1927 je Bosch začel serijsko proizvodnjo sistemov za vbrizg goriva!). Mladi Cassani je poznal vse prednosti dizelskega motorja v primerjavi z bencinskim: robustnost, večja vzdržljivost, manjša poraba goriva, ni električnih delov, potrebnih za vžig goriva (svečke, magnet), ki so bili v tistem obdobju nezanesljivi, ni uplinjača itn. Lažje vzdrževanje in manjša poraba goriva sta vzdrževalne stroške njegovega traktorja v primerjavi s takratnimi traktorji zmanjšala celo za 60%.

V tridesetih letih je Cassani ustanovil podjetje za proizvodnjo visokotlačnih črpalk za vbrizg goriva v dizelskih motorjih.
Leta 1942 pa podjetje Societa in Accomandita Motori Endotermici, bolj znano pod kratico SAME, ki se danes uvršča med največje evropske in svetovne proizvajalce traktorjev.
V prvem obdobju je izdelovalo stabilne motorje z notranjim zgorevanjem, saj Cassani takrat še ni izdeloval traktorjev in se je temu delu popolnoma posvetil šele po drugi svetovni vojni. Po drugi svetovni vojni so iz ostankov uničenih vojaških vozil nekaj časa izdelovali motorne agregate za električno energijo, že leta 1946 razvili univerzalni traktor z reverzibilnim sedežem, leta 1952 pa traktor s štirikolesnim pogonom, pri katerem so bila prednja kolesa manjša od zadnjih (sedaj najbolj uveljavljena zasnova). Tu velja SAME za pionirja. Resda so že pred tem obstajali traktorji s pogonom na vsa štiri kolesa, vendar so bila kolesa enake velikosti (npr. Massey Harris, model General Purpose s konca dvajsetih let prejšnjega stoletja) ali pa prednja večja od zadnjih (Lanz Bulldogov model HP 3 iz dvajsetih let prejšnjega stoletja). Podjetje SAME je največji razcvet doživelo v šestdesetih letih z velikoserijsko proizvodnjo, v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja pa se je razvilo v enega največjih proizvajalcev traktorjev na svetu.



(besedilo sem prepisal iz revije TIN,let.VI,2002,str.94,članek je napisal Viktor Jejčič)

Nazaj na vrh

Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo

Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Traktor Forum Seznam forumov -> Zgodovina kmetijske mehanizacije Časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu


MojForum.si - brezplačno gostovanje forumov. Powered by phpBB 2.